Nyhetsbrev – Vad är ett bra nyhetsbrev?

28.01.2020

I kundresan finns ett steg som är ett av de viktigaste stegen, men också ett av de mest förbisedda stegen, nämligen nyhetsbrev.

Öppningsfrekvens

Många av våra kunder ställer oss ofta frågan "Läser kunder verkligen nyhetsbrev?". I en studie gjord av IBM Marketing Cloud kan man se att generellt ligger öppningsfrekvensen på 22,8%, alltså cirka 1 av 5. Det i sig är kanske inte hissnande bra siffror, men när man arbetar med nyhetsbrev behöver man skapa bra innehåll. Kunden har sagt, Ja tack! Skicka nyhetsbrev till mig! Då behöver man som företag också vårda det genom att skicka inspirerande och relevant information.

Som en del i vårt uppdrag hos våra kunder så skickar vi kontinuerligt ut nyhetsbrev som ett led i deras kundresa. Genom att ha lärt känna kunderna, vårdat relationen och förstått vad de vill ha har det genererat till att vi har upp emot 50% öppningsfrekvens, alltså 1 av 2. Men det är inte något som sker över natten. Nyckeln till detta är kontinuitet! Lägg ner tid på att planera innehåll, rubriker och ämnesrader och en mentalitet av att våga testa! Testa olika upplägg, analysera och optimera!

Öppningsfrekvenser per branch

Öppningsfrekvenserna ser olika ut beroende på vilken bransch ert företag befinner sig i. Nedan ser ni en tabell med statistik.

Dessa siffror är generella men kan vara ett bra riktmärke att förhålla sig till, dock ingen absolut sanning! Som vi nämnde ovan så ser vi runt 50% öppningsfrekvens på många av våra utskick i en bransch där runt 20% är standard. Så hitta era mål och jobba er uppåt. Ert tänk ska vara engagemang snarare än antalet prenumeranter. Det hjälper inte att ha många prenumeranter om ingen öppnar era utskick, eller hur?

Vad säger svensk lag om marknadsföring via e-post?

Ni får enbart skicka marknadsföring till privatpersoner samt enskilda firmor om de har gett sin tillåtelse till det. I och med GDPR gäller det också att vårda den information som dina kunder har gett dig, och den dag de inte vill finnas med behöver du kunna ta bort all deras information. Det vanligaste sättet att attrahera personer till sina nyhetsbrev är genom att låta de prenumerera via er hemsida där de skriver upp sig för att ha nyhetsbrev. Det kan också finnas som ett steg om de har handlar på er webb-handel och vill ha mer information från er.

Hur ofta ska man skicka ut nyhetsbrev?

Det är en stor skillnad på utskick och spam. Ni vill inte vara ett företag som upplevs som jobbiga med alla era utskick! Men ni ska heller inte vara frånvarande. Det är svårt att ge den gyllende siffran, allt beror på ert innehåll och hur era kunder tar emot det. Kontinuitet är igen A och O. Testa er fram och se vad som fungerar för er målgrupp!

Klickfrekvens

Ni har skickat ut ert nyhetsbrev. Ni har tittat på öppningsfrekvensen. Räcker det? Nej. Nästa steg i analysen är att titta på hur målgruppen har engagerat sig med innehållet. Det är en viktig del i att hjälpa er förstå vad era prenumeranter vill läsa! Vad får de att vilja se mer?

Retail och E-commerce som är de vanligaste branscherna för våra kunder har generellt 3% i klickfrekvens. Men likt öppningsfrekvensen är det inte något ni ska stirra er blint på, utan hitta era mål och jobba er uppåt! Men det kan vara viktigt att veta vad de generella siffrorna ligger på så att man har något att förhålla sig till.

Segmentera era kunder

Våga prata med era kunder! Våga sträcka ut handen och ställ frågor till era kunder! Ingen är tankeläsare, det är inte ni heller. Även om man kan utläsa mycket från statistik och när man har hela bilden från alla steg i kedjan som sociala medier, nyhetsbrev, hemsidan och så vidare så kan man få en rätt bra bild av vad som engagerar. Men varje prenumerant är en individ som har sina preferenser. Jobba med segmentering, alla nyhetsutskick kanske inte passar alla? Vissa kanske är mer intresserade av att läsa bloggar, andra är intresserade av trädgård, vissa kanske vill se stylingtips. Kan ni använda informationen ni får från kunderna till att göra era nyhetsbrev bättre anpassade för era prenumeranter så kommer ni också se en förbättrad statistik och konvertering.

Hjälp med nyhetsbrev

Våga testa er fram, börja någonstans! Behöver ni hjälp med att komma igång så är ni välkomna att kontakta oss!