Hur ska du skapa engagemang för din målgrupp på sociala medier?

05.02.2019

Man skulle väl kunna påstå att detta är något alla tampas med och alla vill ha svar på. Frågan är: Finns det ett svar som gäller för alla?

Både ja och nej svarar jag!

Du kan bara skapa engagemang om du har byggt upp en äkta relation till din målgrupp. Vet du vad de är intresserade av? Vet du vad de vill ha från dig? Grundingredienserna är den samma i alla branscher och företag, du måste känna din målgrupp. Men vad varje krydda ska vara för hela receptet vet ingen förutom den som har lärt känna din målgrupp och vad som fungerar i era kanaler.

Därför är det viktigt att hela tiden testa inlägg, testa budskap, strunta i vad du som företag vill säga och känn in vad din målgrupp vill veta av dig. Hur kan du hjälpa de? Hur kan du bidra till att ge lite underhållning i deras vardag samtidigt som de lär känna varumärket? Har ni vågat bli personliga i era inlägg?

Det allra största misstaget man kan göra med sociala medier är att bara pumpa ut en massa inlägg utan att veta om det är någon som faktiskt vill titta på detta, läsa detta, interagera det. Om ni inte har börjat titta på er statistik och vad som funkar så är det hög tid att göra det!

Ni kanske sitter med årslånga strategier, det är bra. Men sociala medier är högst levande och det gäller att man är flexibel. Agilt är ett inneord nu i många branscher, har varit det länge i andra, men om det är något man ska vara med sociala medier så är det agil. Du måste kunna ändra riktning snabbt utan att tappa siktet om målet. Algoritmerna ändras, nya grejer blir inne, miljontals inlägg cirkulerar..och där någonstans mitt i allt ska ert varumärke synas.

Det finns många olika sätt att skapa engagemang på. Många stirrar sig blinda på sina inlägg i Instagram, Facebook osv men man måste lyfta blicken och bli lite mer kreativ kring vilka verktyg man har att tillgå.


Just detta gjorde vi med vår workshop med vår kund STRONGMomapp. STRONGMom har tagit fram en app som man kan träna med innan, under och efter graviditeten. Super smidigt och så bra! Vi har kommit en bra bit på vägen på deras resa med deras digitala strategi och nu är det dags att ta nästa steg.

Vi kan inte berätta exakt vad det är men så småningom kommer ni kunna få ta del av det och varför vi har valt att ta de steg som vi har gjort :)