Hur lyckas man med marknadsföring i sociala medier?

10.02.2020

Tillhör du skaran som tror att det bara är att ta en bild, lägga upp den i flödet och så kan du ta dig en kopp kaffe och gå vidare med dagen? Du kan med all rätt göra det, men förvänta dig inga resultat! Lika mycket tid och engagemang som du lägger ner på marknadsföringen i sociala medier, lika mycket resultat kommer du se

Om du vill lyckas med marknadsföringen i sociala medier så måste du put in work! Med andra ord, det ser kul och enkelt ut. Men det är allt annat än en dans på röda rosor.

Sociala medier behöver du se dels som ett strategiskt val, men främst som en relation till dina följare, potentiella följare och antagligen i slutändan, dina kunder. Som vilken relation som helst så måste den vårdas. Nyckeln till en framgångsrik strategi för sociala medier ligger i 5 magiska P!

Planera

Först och främst måste du tänka till kring er målgrupp.

  • Vem är er målgrupp?
  • Vart hittar ni er målgrupp?
  • Vad är det ni vill kommunicera till er målgrupp?

När det kommer till sociala medier kan man snabbt få lite hybris och tänka att man ska finnas överallt! Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest... Svaret är enkelt. Ni ska finnas där er målgrupp finns och där ni har ett syfte att finnas. Ställ er frågan varför och hur ni kan använda den här kanalen som ett verktyg och sedan skapar ni ett konto med en tydlig bild om varför ni finns där.

När ni väl har valt vilken eller vilka kanaler som känns rätt så är det dags att skapa strategin.

Börja med att fundera på era mål. Vad vill ni med sociala medier och vilka mål är realistiska att uppnå? Som hjälp på traven kan ni ladda ner vår mall som hjälper er konkretisera era mål!


Producera

Ni har tagit fram en strategi, ni vet varför ni har valt den kanal som ni har valt och ni vet vad ni vill kommunicera och till vem. Det är nu det roliga och kreativa börjar, content creation! Nu ska ni börja producera. Bilder, filmer, stories, bloggartiklar, you name it! Här är det bara ni själva som sätter gränserna. Beroende på vilken kanal ni har valt att jobba med så räcker det antagligen inte bara med en sak, ni behöver producera olika typer av content! Som vi inledde texten med, det räcker inte med att publicera ett inlägg i feeden och så är man klar för dagen.

Det absolut viktigaste i arbetet med sociala medier är kontinuitet! Om ni har valt att börja jobba med en kanal, säg Instagram, se till att ni har resurserna som krävs för att hålla kontinuiteten uppe! Se också till att vara realistiska med hur ofta ni kan publicera i förhållande till den content ni kan producera.

Här gäller det ocskså att arbeta smart! Skapa inte en oändling produktionsmaskin där ni använder det ni har producerat en gång. Vissa saker går att återanvända, på olika sätt och i olika sammanhang. Följare tenderar att inte scrolla ner särskilt långt i flödet, återanvänd och publicera vid ett senare tillfälle! Stories försvinner efter 24 timmar, har ni skapat ett snyggt flöde, återanvänd. Det kanske räcker med att byta ut en bild eller del i det för att det ska passa i andra sammanhang?

Producera och tänk utifrån dessa saker: Era inlägg ska, inspirera, underhålla, utbilda eller informera. Uppfyller inte det content ni har skapat något av dessa så kanske ni ska överväga att lägga det åt sidan. Sometimes you have to kill your darlings!

Publicera

Grattis! Ni har kommit så långt så att du är det dags att dela med er av det ni har tagit fram för resten av världen. Dags att publicera! Idag finns det en massa bra verktyg som ni kan använda er av för att publicera ert innehåll. Vårt bästa tips är att automatisera det! Skapa inlägg, schemalägg och publicera för en vecka åt gången eller så lång tid som känns bäst för ert arbetssätt.

Använd de analysverktyg som finns idag i de olika plattformarna för att se när er målgrupp är som mest aktiva och publicera utifrån den kunskapen.

Syns man inte så finns man inte. Om det är någonstans det stämmer så är det i sociala mediernas värld! Publicera och skapa engagemang bland era följare, ta de inte för givet!

Promote

Varför ska man promota sina inlägg? Det publiceras miljontals bilder och videor på sociala medier idag. Vad är oddsen för att just ert inlägg kommer synas för de personerna ni vill just den sekunden som knappen publicera trycks på? Har ni trogna följare kommer ni antagligen få en del interaktion, men med hjälp av promotion kan ni öka den interaktionen och få väldigt fina resultat!

Det finns lite olika sätt att promota sina inlägg på. Även här beror det på i vilka kanaler ni syns. Facebook och Instagram annonsering kan vara ett sätt. Få personer att dela era inlägg kan vara ett annat. Testa er fram! Se vad som fungerar bäst för er!

OPtimera

Statistik och analys kan få vem som helst att vända ryggen till. Men faktum är, för att lyckas med er marknadsföring i sociala medier så är detta otroligt viktigt! Utan att mäta, analysera och utvärdera era insatser har ni ingen aning om vad ni ska fortsätta göra och vad ni ska sluta göra.

Även om sociala medier bygger på relationer och en bra kommunikation, så är analysen viktig för att förstå vad era följare vill ha och vad som får de att reagera och agera.

När ni har gjort analysen, vilket ska ske kontinuerligt, så är det dags att skruva, vända och vrida på alla era P. Det är nu ni har slutit cirkeln och kommer jobba er framåt mot era mål och så småningom mot nya mål.

Följer ni dessa stegen och vågar testa er fram och utmana era resultat så kan vi nästan lova er att ni kommer se framgång med era sociala medier!

Våga testa er fram! Behöver ni hjälp med att komma igång så är ni välkomna att kontakta oss!